Rat Patrol

hardcore punk from the netherlands since 1988

Rat Patrol

Ibiza Kepone

AARDSCHOK December 2008
Jaja, ze bestaan nog! Rat Patrol, twintig jaar geleden opgericht in het hoge noorden des lands. Met tot voor kort maar drie albums op zijn palmares niet de meest productieve band, maar ach, kwaliteit voor kwantiteit zullen we maar denken. Album nummer vier, “Ibiza Kepone”, bevat achttien rauwe, knallende nummers met wortels in zowel klassieke punk als jaren tachtig-hardcore. De heren raggen met een behoorlijk tempo door en gunnen je amper de tijd om even lucht te happen. Ondertussen worden de meest uiteenlopende onderwerpen aangesneden. Natuurlijk zijn er een hoop sneren – al dan niet met een knipoog – richting politiek en sociale wantoestanden. Maar er is meer. In opener “Crisis – What Crisis” komen ongemakken van ouder worden lang (“I’m losing hair instead of weight”, haha), het pakkende “Skinhead Aerobics” biedt een blik op de gabberscene (“Heads are bold and skulls are hollow, wasted by the pills they swallow”) en “Sphinx” vormt een ode aan Joey Ramone. Mocht je nog een plaatje zoeken om wat overtollige energie bij kwijt te raken, is dit je pakkie-an! ( Diana Willms )

Punx.nl

Rat Patrol, huh? Dat ken ik nog wel! Ooit es een keertje gezien, 1 track van in de kast. Nooit echt in verdiept verder, maar daar gaat vanaf vandaag verandering in komen. De felle hardcorepunk in de stijl van Discharge, Milkman, Kill Your Idols, Poison Idea en The Exploited doet me namelijk 18 tracks lang beuken en stuiteren. Ik trek het goed. Vooral tekstueel weet de band met aan te spreken. Politiek, gabbers, overleden vrienden, TMF en verhalen rondom de band zelve. Het is allemaal niet te ingewikkeld, maar de band heeft duidelijk wat te zeggen. Het puik uitgewerkte cd-boekje draagt ook zeker bij aan de beleving van de tracks. En OK, Rat Patrol is natuurlijk al een heel tijdje bezig (hoelang zou het zijn? 15/ 20 jaar ofzo?), maar ik kan zeker zeggen dat dit een prima stukje plaatwerk is om in te stappen. Dit Groningse raasorkest heeft zich met dit Ibiza Kepone prima in de kijker gespeeld. Als je, zoals ik, graag bij blijft wat betreft kwalitatief hoogwaardige releases uit Nederland of al een tijdje geen betonnen hardcorepunk plaat hebt aangeschaft dan is Rat Patrol een mooie aanwinst voor je. Puike band (door: pureandsimple).

OOR
Alle ratten verzamelen! Deze vuige hardcore band uit het noordoosten van het land bestaat twintig jaar. Hoe kun je dat beter vieren dan met een nieuwe plaat? Old school recht voor je raap punk: no-nonsense en een kritische blik op de wereld. De onderwerpen zijn klassiek: televisie, modesnollen, gabbers, rappers, Arnold Schwarzenegger, maar Rat Patrol ontbreekt het niet aan zelfspot. In Golden Oldies roepen ze dat rat Patrol ook meedoet aan de rat race en vergelijken ze zichzelf met Bowie en Jagger. Van die ouwe zakken die niet weten te stoppen. Bassist Jansel en zanger Roelsel stammen dan ook al uit de jaren zeventig, toen ze bij Deluxe Green speelden. Ondertussen zitten ze al dertig jaar in de scene. Het is echter niet alleen lekker blaffen tegen de gevestigde orde. De Vegt gaat over een overdosis heroïne bij een medepunker en Be Right Back over de waanzin van oorlog en reclame. Het is ondertussen dik tien jaar geleden sinds het vorige studioalbum, de fans hebben er dus even op moeten wachten. Ook al zijn ze wat ouder geworden, ze blijven een plaag die niet te verdelgen valt. (Mark Boomsma)

LiveXS
Na twintig jaar speelt de Groningse hardcore/punkgroep op hun vierde langspeler nog steeds in dezelfde bezetting. En dat is te horen ook. De nummers komen retestrak in een soms accelererend midtempo razendsnel aan je voorbij. Wat daarbij opvalt is dat de nummers een stuk langer klinken dan de 25 seconden van weleer. De onderwerpen zijn als vanouds: veiligheidsdiensten, frustraties, menselijke ijdelheden, machtsmisbruik, etc. Gebracht op de van de band bekende recht voor z’n raap manier: hard en duidelijk. In de vertrouwde Rat Patrol-stijl, dus zonder spierballen-metal/hardcore. Het klinkt allemaal bekend en dan ook verre van vernieuwend. Maar ze doen het nog steeds en nog verdomde goed ook! Alleen klinkt de plaat erg helder en mis ik het ouderwets krakende geluid (LHD)