Rat Patrol

hardcore punk from the netherlands since 1988

Rat Patrol

Painkiller

Peoplesound

Delightfully and aptly monikered, Rat Patrol are aiming stripped down missiles of charging hardcore straight down your throat. Blasts of guitars and artillery–like snares with clipped vocals barked out like orders over the top. Prime hardcore in the vein of Discharge or Poison Idea. (BrynR)

Opscene

Zit ik in 1997 nog een hardcore-cd te bespreken, en dan nog wel eentje van de veteranen der Groningse scene! Maar het moèt gezegd: het hakt er weer lekker in, deze nieuwe Rat Patrol. Geen wonder overigens als je jarenlang een dieet van oude Engelse punk en Amerikaanse eighties-hardcore tot je neemt. En na twee platen en talloze optredens leer je ook wel spelen. Geluid ook dik in orde. Kortom, goeie plaat! Met Epitaph, NOFX, korte broeken, Clearasil en skateboards heeft dit trouwens niets te maken. Gelukkig maar. (PS)

Filler

Nietsvermoedend ben ik ooit in contact gekomen met de oude platen van Rat Patrol en m'n mond viel toen open van verbazing. Ik wilde in het begin niet geloven dat de band uit Groningen kwam. Hoe bedoel je bevooroordeeld? En ook Painkiller mag er wezen. Razendsnelle, ouderwetse, oftewel old school hardcore en geen greintje metal. Er zijn mensen die daar niet genoeg van kunnen krijgen en zij moeten maar eens Rat Patrol gaan uitchecken. Ze hebben hun naam van een Naked Raygun nummer en van die invloed is wel iets terug te horen, maar dan is Rat Patrol wel wat sneller. Gewoon hard, gewoon goed, gewoon uit Groningen. (NP) ****

punkrocktheory.com

A lot of you may never have heard of Rat Patrol, but little research shows that this band has shared stages with Youth of Today, Spermbirds and Gorilla Biscuits (back in 1989, go figure!). So these guys have been around for a pretty long time, playing the same stripped-down, fast, aggressive and straightforward hardcore punk ever since 1988. This album is a bit more recent, dated 1996. Think of Discharge, Poison Idea, Exploited and more recently Kill Your Idols and related bands. This shit is fast, fucked and furious. (Christophe)

Nieuw Koekrand

Net als de bandleden van Disabuse, die in de tachtiger jaren behalve in de bands ook in de Chi Chi Club, hun sporen al verdienden, zijn die van het Groningse Rat Patrol ook zulke door de wol geverfde oudgedienden. Zo bewijst de band met de maar liefst 19 flink stevig scheurende en beukende, maar toch o zo melodieuze 'classicstyle' hardcore dat kwaliteit niet van de overkant van de grote plas hoeft te komen. Op de Painkiller CD worden de songs in een snel tempo afgewerkt, heel superstrak gespeeld met twee zwaar pompende en vervolgens gierende gitaren, als waren ze opgevoerde uitvoeringen van de vele klassiekers die in een ver verleden door bands als Marginal Man en Dag Nasty gespeeld werden. Van hetzelfde Rat Patrol is er, eveneens voor slechts f25,-, de Not a Youth Cult CD met niet minder dan 33 songs die voorheen al van de band, met dezelfde titel, op Vinyl verschenen. Ook net zo veel meer dan waar voor je geld. (Johan van Leeuwen).

Music Maker

Gaan-als-de-brandweer-punkband uit Groningen. Heftig, snel en behoorlijk melodieus. Toe aan haar vierde album ( sic ), wederom op het eigen Highly Obscure Records. Met de in hardcore gebruikelijke ruilhandel heeft de band intussen een mailorder catalogus opgebouwd van meer dan 400 titles. Da's pas doe-het-zelven.

Watt

Rat Patrol komt gewoon uit Groningen en de band maakt al punk/hardcore sinds 1988. Painkiller is een verzameling van twee eerder uitgebrachte platen ( sic ) vol met Discharge, Black Flag en Exploited. Briesend trekt men ten strijde tegen al het bekende leed dat de punkmens wordt aangedaan. De tanden worden steevast gezet in kost als burgermoraal, opkomend fascisme, het kapitalisme etc. Wie denkt vrolijke punkmelodietjes opgediend te krijgen zit in het verkeerde restaurant. Met Rat Patrol krijg je slechts painkillers als ontbijt. (JS) ***** (en 5 sterren betekende bij Watt 'meesterlijk', dus het is Jeps vergeven dat 'ie de bio verkeerd gelezen heeft (RP))

Ox

Eine Band, die sich nach einem Naked Raygun-Song benannt hat, kann gar nicht slecht sein. Das haben Rat Patrol, aus Groningen bereits mit ihren ersten beiden Alben bewiesen, un das neue, wie immer komplett in Eigenregie entstandene (D.I.Y. bedeutet die Leuten hier noch was), ist ebenfalls nicht von schlechten Eltern. Die vier R.P.-Mitglieder spielen zum Teil schon seit '78 in Punkbands, und Rat Patrol existieren in genau diese Besetzung schon seit bald zehn Jahren. Sonderlich bekannt sind sie leider nie geworden, was sich auch wol mit dieser CD nicht ändern wird, aber völlig unverdient ist. Die enorme Menge von 19 Songs wurde hierfür aufgenommen, und jeder einzelne Track hat Biss und macht Spass. Wer also griffigen Euro-Hardcore der guten alten Machart zu schätzen weiss, der aber durchaus Anleihen bei Bands wie bereits erwähnten Naked Raygun oder Dayglo Abortions macht, ist hier goldrichtig. Sehr schön auch die Aufmachung des fetten Booklets mit massif Fotos und allen Texten. Ach ja, beinahe hätte ich vergessen zu erwähnen, dass der namensgebende N.R.-Song hier als Coverversion enthalten ist (JH)